Electrisk hydrofoil speedbåd debuterer i Schweiz

En el-drevet hydrofoil-speedbåd, der reducerer energiforbrug, støj og søsyge ved at ‘flyve’ over bølgerne har for nylig gjort sin debut på søer i Schweiz.

Candela Seven, påståes at være den første elektriske speedbåd der løftes op af vandet med “hydrofoils” og kan ramme hastigheder på 55 km/t. Ifølge producenten Candela, giver dette en længere og roligere fornemmelse under sejladsen i forhold til andre (elektriske) både.

De såkaldte “hydrofoils” reducerer vandfriktion samt modstanden ved ​​bølger og reducerer dermed energiforbruget med 80 procent sammenlignet med normale dieseldrevne både. Med den valgte batteristørrelse kan man således opnå en rækkevidde på til 90 km (56 miles).

Kulfiberbåden har også en indbygget computer, der efter sigende automatisk justerer hydrofoil-positionerne ikke mindre end 100 gange i sekundet for at reducere den rullende fornemmelse og søsyge.

”Fordi vi ikke har nogen bølger der rammer fartøjet, opnås en virkelig stille og jævn sejlads,” udtaler den schweiziske importør Christian Vogel.

De sidste par år, har 100% elektriske både haft en tendens til at ofre enten hastighed eller rækkevidde på grund af kapacitetsgrænserne for deres batterier. Men med dette hydrofoil-design bliver det muligt at indgå et bedre kompromis.

Candela Seven lavede sin schweiziske debut på Luzern-søen i denne uge i håb om at starte nye forretninger med en europaturné. Siden sidste år har det Stockholm-baserede firma Candela leveret 16 både.

Ifølge Vogel er båden, der koster omkring € 250.000 (£ 223.000), en god størrelse og prisklasse for de Schweiziske søbyer som Zürich, Lucerne og Genève.

”Folk kunne bruge det til at pendle over søer eller til dagsture,” siger han. “Du kan sejle med ren samvittighed fra et miljømæssigt synspunkt, og det er sjovt.”

Spørgsmålet er hvordan den klarer sig på havet i lidt større bølger og hvorvidt en sådan båd fanger an i andre søfarerne nationer.

I Danmark har vi også RAND Boats der tilbyder elektriske løsninger til luksusbåde, men hvor stort markedet er her i landet vides ikke.

Om elektriske både

At lave elektriske både er i sagens natur vanskeligt. En fritidsbåd på 7,5 m, bruger 12-18 gange mere brændstof end en familiebil. Samtidig indeholder et kg benzin ca. 15 gange mere brugbar energi end et kg af de mest kompakte batterier. På grund af dette betragtes elektriske både ikke som et kommercielt alternativ til både med forbrændingsmotorer. Eksisterende modeller er langsomme eller har en meget begrænset rækkevidde.

Det nuværende marked for elbåde er meget lille og anslås at være mindre end 1% af den samlede bådpark.

Om Candela

Siden 2015 har holdet bag Candela Speed ​​Boat AB været fast besluttet på at finde måder at lave elektriske både med god rækkevidde og høj hastighed. Holdet består af nogle af de førende eksperter inden for deres respektive områder med baggrund fra Eurocopter (strukturel kompositteknologi), Saab Gripen (elektronik til styring af flyvning), Artemis og Oracle racing (America’s Cup, hydrodynamik), Scania (gearkasse & hydraulik) og Danmarks Tekniske Universitet (dynamisk modellering og softwarealgoritmer). Derudover ledes virksomheden af ​​mennesker med mange års seniorledelse og CEO-niveau-erfaring fra både nystartede virksomheder og store globale virksomheder.

Med erfaring fra kampfly- og flydesign har producenterne gjort Candela Seven ekstremt let, mens den stadig er meget slagfast. Både skrog, dæk og dækdele er omhyggeligt udformet fra 100 procent kulfiber.

Candela fremstiller en stor procentdel af komponenterne til båden på deres egen fabrik i Stockholms skærgård, hvor speedbådene samles og testes.

Permanent link to this article: http://batteriselskab.dk/nyheder/electrisk-hydrofoil-speedbad-debuterer-i-schweiz.htm